الکی مثلاً وبلاگ داریم... √√√

سعی میشود هر ماه جالب ترین مطالب در این وبلاگ درج گردد./

الکی مثلاً وبلاگ داریم... √√√

سعی میشود هر ماه جالب ترین مطالب در این وبلاگ درج گردد./

BMR ‎یا میزان متابولیسم پایه چیست؟

میزان متابولیسم پایه (Basal Metabolic Rate یا BMR) کل میزان کالری است که بدن شما به آن نیاز دارد که در حالت استراحت، عملکرد طبیعی و پایه‌ای خود را انجام دهد. این عملکرد پایه شامل گردش خون، تنفس، تقسیم سلولی، سنتز پروتئین، انتقال یون، استفاده از انرژی توسط ماهیچه‌ها، اعصاب و سلول‌ها است.

حدود 70% انرژی که ما هر روز مصرف می‌کنیم، انرژی موردنیاز برای کارکرد اندام‌های ماست که ما را زنده و سالم نگه دارد. 30% باقی‌مانده برای هضم غذا (10%) و انرژی موردنیاز برای فعالیت بدن (20%) است.

راه‌های مختلفی برای تعیین سطح شاخص متابولیسم پایه وجود دارد، اما دقیق‌ترین آن در محیط آزمایشگاهی و تحت شرایط خاص (بدون استرس، در حالت استراحت، بافاصله زمانی مشخص از غذا خوردن و ورزش و مصرف کافئین، ریتم قلبی مناسب و …) اندازه‌گیری می‌شود.

ازآنجایی‌که انجام آزمایشات آزمایشگاهی بسیار گران است، از فرمولی که توسط متخصصین طراحی‌شده برای تخمین میزان BMR استفاده می‌شود و تنها به یک ماشین‌حساب برای تعیین آن نیاز دارید.

برای تعیین میزان BMR می‌توان از فرمول طراحی‌شده هریس بندیکت (جیمز آرتور هریس و فرانسیس گانو بندیکت دانشمندان طراحان این فرمول) استفاده کرد.

نحوه محسابه BMR در مردان

از طریق این فرمول میزان متابولیسم پایه خود را حساب کنید:

(سن * 5.677) – (قد به سانتی متر * 4.799) + (وزن به کیلوگرم  *  13.397) + 88.362 = BMR

نحوه محسابه BMR در بانوان

بانوان نیز از طریق این فرمول به میزان متابولیسم پایه خود می‌رسند:

(سن * 4.330) – (قد به سانتی متر * 3.098) + (وزن به کیلوگرم *  9.247) + 447.593 = BMR


http://www.faraziba.ir/BMR.aspx

https://www.gymcenter.ir/bmr